مصباح هدايت

ويژه نامه مصباح الهدي با محوريت امام رضا(ع) و حضرت مهدي (عج) مي باشد.

كراماتي از اما رضا (ع)

۱۸ بازديد

موسي بن سيار كه از ياران حضرت رضا عليه السلام است ،‌مي‌گويد :
« ‌روزي همراه ايشان بودم همين كه نزديك ديوارهاي طوس رسيديم صداي ناله و گريه‌اي را شنيدم . من به جست و جوي آن رفتم . ناگاه ديدم جنازه‌اي را مي آورند در اين حال حضرت از مركب پياده شده و به طرف جنازه آمدند و آنرا بلند كردند و چنان به آن جنازه چسبيدند، همچون بچه‌اي كه به مادرش مي‌چسبد آنگاه رو به من نموده فرمودند :

« هر كس جنازه‌اي از دوستان ما را تشييع كند، مثل روزي كه از مادر متولد شده، گناهانش پاك مي‌شود »

متن صلوات خاص امام رضا (ع)

۱۷ بازديد

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ‏

بارالها درود و رحمت فرست بر على بن موسى الرضا پسنديده پيشواى پارسا و منزه

وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ

و حجت تو بر هر كه روى زمين است و هر كه زير خاك بسيار راستگو و شهيد

صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ‏

درود و رحمتى فراوان و كامل و با بركت و متصل و پيوست و پياپى و دنبال هم همچون بهترين رحمتى كه بر يكى از اوليائت فرستادى.

دانلود صلوات خاص امام رضا (ع) با صداي زنده ياد حاج رضا انصاريان تقديم به مومنان ايران و جهان

۲۰ بازديد

دانلود

دانلود كمكي

شرايط ظهور امام زمان (عج)

۱۵ بازديد
 شرايط ظهور امام زمان (عج)

مقصود از شرايط ظهور، همان شرايطى است كه تحقق روز موعود متوقف بر آنها است و گسترش عدالت جهانى به آنها بستگى دارد و مى توان تعداد اين شرايط را چنين دانست.

شرط اول: وجود طرح و برنامه عادلانه كاملى كه عدالت خالص واقعى را در برداشته باشد و بتوان آن را در هر زمان و مكانى پياده كرد و براى انسانيت سعادت و خوشى به بار آورده و تضمين كننده سعادت دنيوى و اخروى انسان باشد. روشن است كه بدون چنين برنامه و نقشه جامعى، عدالت كاملا متحقق نخواهد شد.
شرط دوم: وجود رهبر و پيشواى شايسته و بزرگ كه شايستگى رهبرى همه جانبه آن روز را داشته باشد.
شرط سوم: وجود ياران همكار و همفكر و پاسدار در ركاب آن رهبر واحد براى پياده كردن جهانى آن اهداف بلند. ويژگيهايى را كه اين افراد مى بايست واجد باشند، در همين شرط نهفته است زيرا اين افراد بايد داراى خصوصيات معينى باشند تابتوانند آن كار مهم را انجام دهند و گرنه هر گونه پشتيبانى كفايت نمى كند .

100 سخن ناب ثامن الائمه امام رضا عليه السلام

۲۱ بازديد

1. مؤمن‌ ، مؤمن‌ واقعى‌ نيست‌ ، مگر آن‌ كه‌ سه‌ خصلت‌ در او باشد : سنتى‌ از پروردگارش‌ و سنتى‌ از پيامبرش‌ و سنتى‌ از امامش‌ . اما سنت‌ پروردگارش‌ ، پوشاندن‌ راز خود است‌ ، اما سنت‌ پيغمبرش‌ ، مدارا و نرم‌ رفتارى‌ با مردم‌ است‌ ، اما سنت‌ امامش‌ صبر كردن‌ در زمان‌ تنگدستى‌ و پريشان‌ حالى‌ است‌

(اصول‌ كافى‌ ، ج‌ 3 ، ص‌ 339)


2.  پنهان‌ كننده‌ كار نيك‌ ( پاداشش‌ ) برابر هفتاد حسنه‌ است‌ و آشكار كننده‌كار بد سرافكنده‌ است‌ ، و پنهان‌ كننده‌ كار بد آمرزيده‌ است‌

(اصول‌ كافى‌ ، ج‌ 4 ، ص‌ 160)


3.  از اخلاق‌ پيامبران‌ ، نظافت‌ و پاكيزگى‌ است‌

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 466)


4.  امين‌ به‌ تو خيانت‌ نكرده‌ ( و نمى‌كند ) و ليكن‌ ( تو ) خائن‌ را امين‌ تصورنمودى‌

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 466)


5.  برادر بزرگتر به‌ منزله‌ پدر است‌

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 466)

 


مهدي موعود

۲۳ بازديد

در ديدگاه آخرالزماني مسلمانان، مهدي (در لغت به معني «هدايت‌شده» ) اعاده‌كنندهٔ دين و عدالت و منجي موعود است كه (بنا بر تفاسير مختلف) هفت، نه يا نوزده سال پيش از روز قيامت حكومت خواهد كرد و زمين را از ظلم و جور پاك خواهد كرد.

مهدي در تشيع دوازده‌امامي اشاره به حجت بن حسن، امام دوازدهم شيعيان، فرزند حسن عسكري دارد. در ميان اهل سنت محدثان مشهوري احاديثي در مورد بشارت مهدي از پيامبر اسلام نقل كرده‌اند، اما مفهوم مهدي از مفاهيم اصلي اعتقادي اهل سنت نيست. از محدثان و علماي اهل سنت ديدگاه‌ها و حديث‌هاي مختلفي در مورد مهدي نقل شده‌است. در اين روايات از عيسي مسيح، فرزندي از نسل حسن يا حسين، فرزند حسن عسكري امام يازده شيعه به عنوان مهدي ياد شده‌است. در بين فرق اسلامي در طول تاريخ اسلام همچنين از افرادي مانند محمد حنفيه، موسي بن جعفر، حسن عسكري، حجت بن حسن، عيسي مسيح و ميرزا غلام احمد و محمد احمد در سودان به عنوان مهدي نام برده شده‌است.
واژهٔ «مهدي» در قرآن به كار نرفته‌است. «مهدي» از ريشهٔ ه-د-ي است و به معناي هدايت شده و يا هدايت شده توسط خدا مي‌باشد. سابقه استفاده از كلمه مهدي قبل از ظهور اسلام وجود ندارد، به ويژه به معناي موعود جهانگشاي عدل گستر. اما استفاده از اين كلمه در زمان پيامبر اسلام و بعد از آن، در اشعار و متن‌هاي عرب ديده مي‌شود. در شعري سعد بني‌سليم پس از ايمان به اسلام در مدح پيامبر اسلام چنين مي‌سرايد:
مهدي به معناي «هدايت‌شده» در ابتداي اسلام در مفهوم منجي آخرالزمان به كار نمي‌رفته‌است. بسياري از بزرگان صدر اسلام با اين نام خوانده مي‌شده‌اند، تنها لقبي بوده‌است كه به‌خاطر آنكه درجه بزرگي معنوي آنها نشان داده شد افرادي مانند محمد، ابراهيم، علي، فاطمه، حسين بن علي و مهدي (خليفه بني عباس) در اوايل اسلام با اين نام خوانده شده‌اند.

زندگي نامه امام رضا (ع)

۲۰ بازديد

ابوالحسن علي بن موسي الرضا (۱۴۸–۲۰۳ ه‍. ق.)، ملقب به «رضا» امام هشتم شيعيان دوازده امامي كه وي را با عنوان امام رضا ياد مي‌كنند. پدر او ابوالحسن موسي الكاظم‌الصابر (امام كاظم) هفتمين امام شيعيان و مادرش طبق روايات مختلف نام‌ها، كنيه‌ها و لقب‌هاي «ام‌البنين، نجمه، سكن و تكتم» را دارد. زادگاه علي بن موسي شهر مدينه بود و در توس درگذشت. شيعيان مأمون خليفهٔ عباسي را كه او را وليعهد حكومت عباسيان كرده بود را مسئول وفاتش مي‌دانند. مقبرهٔ وي در شهر مشهد قرار دارد و سالانه مورد بازديد ميليون‌ها مسلمان شيعه و سني از ايران، پاكستان، بحرين، عراق و ديگر كشورها قرار مي‌گيرد.


لقب‌ها: رضا، صابر، زكي، ولي، وفي، صديق، رضي، شمس الشموس، معين الضعفاء و الفقراء، غريب الغربا، سراج الله، نورالهدي، قرة عين المؤمنين، مكيدة الملحدين، كفو الملك، رب‌السرير، رئاب التدبير، شمس توس، خورشيد ولايت، ضامن آهو، عالم آل محمد، ثامن الحجج، امام الرئوف

علي بن موسي زادهٔ جمعه ۱۹ رمضان يا نيمه ماه رمضان يا پنج شنبه ۱۱ ذيقعده يا ۱۰ رجب سال ۱۴۸ هجري در شهر مدينه بود. او ۲۴ سال وچند ماه را با پدرش به سر برد. ولي مطابق آنچه گفته شد، عمر او در روز درگذشت پدرش ۳۵ سال يا ۲۹ سال و دو ماه بوده و پس از وفات پدرش چنانكه در مطالب السئول نيز آمده، ۲۵ سال زيسته‌است و مدت امامت او حدود ۲۰ سال طول كشيد، كه ۱۷ سال آن در مدينه و سه سال آخر آن در خراسان گذشت. رضا در مدينه، پس از وفات پدر، امامت بر مردم را بر عهده گرفت، و به رسيدگي امور پرداخت، شاگردان پدر را به دور خودش جمع كرد، و به تدريس و تكميل حوزه علميه جدش، رييس مذهب شيعه جعفر صادق پرداخت. در طول اين مدت، او در دنباله حكومت هارون الرشيد را كه ده سال و بيست و پنج روز بود زيست. سپس امين از سلطنت خلع شد و عمويش ابراهيم بن مهدي براي مدت بيست و چهار روز به سلطنت نشست. آنگاه دوباره امين عليه او شورش كرد و براي وي از مردم بيعت گرفته شد. يكسال و هفت ماه حكومت كرد ولي به دست طاهر بن حسين كشته شد. سپس عبد الله بن هارون، مامون، به خلافت تكيه زد و بيست سال حكومت كرد. در زمان حكومت مامون، آن گونه كه در كتب معتبر شيعه آورده‌اند او كه علاقه مردم ايران به امامان شيعه را مي‌ديد تصميم گرفت رضا را مجبور كند تا از مدينه به خراسان بيايد و او را به عنوان وليعهد و جانشين خود معرفي كند و چنان چه شيخ مفيد در كتاب مسار الشيعه آورده‌است روز اول ماه رمضان روز بيعت به ولايت عهدي رضا توسط مامون است، تا با اين روش بتواند در بين مردم محبوبيت قابل ملاحظه‌اي پيدا كند و درضمن تصميم داشت تا رضا را نزد خود بياورد و كارهاي او را تحت نظارت كامل خود قرار دهد.سپس مامون اورا توسط زهركشت.

شيعيان حديث‌هاي زيادي را منتسب به وي مي‌دانند يكي از مشهورترين احاديثي قدسي منقول از وي حديثي موسوم به سلسلة الذهب است كه هنگام وداع وي با مردم شهر نيشابور در بين راه چنين گفته‌است كه: مرا پدرم موسي كاظم از پدرش جعفر صادق از پدرش محمد باقر از پدرش علي زين العابدين از پدرش حسين شهيد كربلا از پدرش علي بن ابي طالب كه گفت: عزيزم و نور چشمانم رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: جبرئيل حديث كرد مرا و گفت شنيدم پروردگار سبحانه و تعالي مي‌فرمايد: كلمهٔ لا اله الا الله دژ استوار من است، پس هر كس در اين حصار وارد شد، از عذابم محفوظ است.
شيعه مي‌گويد: او چند قدمي حركت كرد و سپس برگشت و گفت:به شرط‌هاي آن و من از جمله شرط‌هاي آن هستم. مقصود علي بن موسي از شرط‌ها، اعتراف به اين واقعيت است كه او مانند پدرانش از سوي خدا امام و حجت است و اطاعتش بر همه واجب است.

از علي بن موسي رضا برخي تأليفات ياد شده كه علماي شيعه از آنها به اجمال و تفصيل ياد كرده‌اند. اما مؤلفات وي، به تفضيل، عبارت‌اند از:

آنچه به محمد بن سنان در پاسخ پرسش‌هاي وي درخصوص علل احكام شرعي نوشته‌است.
عللي كه فضل بن شاذان گويد آنها را از علي بن موسي رضا، يكي پس از ديگري، شنيده و جمع آوري كرده‌است و به علي بن محمد بن قتيبه نيشابوري اجازه روايت آن‌ها را از وي از علي بن موسي رضا داده‌است.
سه رساله كه براي مأمون عباسي درباره اسلام و دستورهاي ديني نوشته‌است. اين سه رساله را صدوق در عيون اخبار الرضا با اسناد متصل ذكر كرده‌است.
الرسالة الذهبية در طب.